Gyakran Ismételt Kérdések

  • Miért kell lecserélni a pénztárgépet?
    A pénztárgépek és taxaméterek műszaki követelményeiről, a nyugtakibocsátásra szolgáló pénztárgépek és taxaméterek forgalmazásáról, használatáról és szervizeléséről, valamint a pénztárgéppel rögzített adatok adóhatóság felé történő szolgáltatásáról szóló 48/2013. (XI. 15.) és a 74/2013. (XII. 30.) számú NGM rendelet szerint a régi pénztárgépeket a rendeletben megadott módon és határidőig ki kell cserélni az új típusú, online adatkapcsolatot biztosító pénztárgépre.
  • A meglévő pénztárgépet alkalmassá lehet tenni a rendeletben előírt feltételek teljesítéséhez?
    A régi pénztárgépek nem alkalmasak a rendeletben előírt működés biztosítására, javasoljuk érdeklődjön annál a forgalmazónál, amelytől a meglévő pénztárgépét vásárolta.
  • Hol és milyen pénztárgépet vásárolhat, amely megfelel a rendeletnek?
    Pénztárgépet a pénztárgép forgalmazóknál vásárolhat. A Rendeletnek megfelelő pénztárgépekre a forgalomba hozatali engedélyeket a Magyar Kereskedelmi Engedélyezési Hivatal (MKEH) adja ki. A következő weboldalról http://mkeh.gov.hu/hivatal/kozerdeku_adatok_2013 /tevekenysegre_mukodesre_vonatkozo_adatok/ nyilvantartasok töltheti le a legfrissebb típus engedéllyel rendelkező pénztárgépek és azok gyártóinak listáját
  • Mi a különbség a kiskassza és a PC-alapú pénztárgép között?
    A nem számítógép alapú pénztárgépeket (kiskasszákat) általában a kis forgalmú üzletekben használják, csak a szükséges alapfunkciókkal rendelkeznek. A számítógép alapú pénztárgépek már több szolgáltatással is segítik az üzletmenetet, pl. raktárkészlet gazdálkodás, statisztikai jelentések elkészítése, stb.
  • A Datron Távközlési Zrt. is forgalmaz pénztárgépet? Melyiket ajánlják?
    A Datron Távközlési Zrt. nem foglalkozik pénztárgépek gyártásával és forgalmazásával, csak az AEE és pénztárgép gyártókkal és a pénztárgép üzembentartójával, azaz az előfizetővel áll szerződésben.
  • Miért kell a pénztárgépbe adatkapcsolat?
    A nemzetgazdasági miniszter 48/2013. (XI. 15.) és a 74/2013. (XII. 30.) számú NGM rendeletében meghatározottak szerint a pénztárgépben keletkezett adatokat az adóhatóság felé továbbítani kell és ehhez az online kapcsolathoz mobil adatkommunikációs megoldás szükséges.
  • Mi az az AEE?
    A pénztárgépben keletkezett adatokat a régi fekete dobozt felváltó, de annál bonyolultabb funkciókat is ellátó ún. AEE (Adóügyi Ellenőrző Egység) tárolja és továbbítja. Az AEE, illetve az abba épített SIM chip biztosítja az adattovábbítás lehetőséget.
  • Mi az a SIM chip?
    SIM chip, egy elektronikai alkatrész a funkciója pedig megegyezik a mobil telefonokban használt SIM kártyával, de ezt az alkatrészt fixen beépítik az AEE áramköreibe. Mivel az AEE bonthatatlan kivitelben kerül a pénztárgépbe, ezért a SIM chip nem cserélhető, tehát az AEE szerves és elválaszthatatlan részét képezi.
  • Miért kell Előfizetői szerződést kötni?
    A rendeletekben meghatározott online adatszolgáltatás biztosítása érdekében a pénztárgép üzembentartójának Előfizetői szerződést kell kötni a Szolgáltatóval.
  • Van már a mobil telefonomon adatszolgáltatás, miért nem használható azt?
    A rendelet szerint az adatátvitelt biztosító SIM chip-et az AEE tartalmazza, amely önálló, bonthatatlan egység, így csak azt lehet és tudja használni a pénztárgépben.
  • Használható-e bármilyen más internet kapcsolat a kötelező adatszolgáltatás teljesítéséhez?
    Nem. A rendelet kötelező jelleggel írja elő a mobil hálózatokon keresztüli, titkosított adatcsatorna használatát. Ezt a kötelezettségét csak az AEE-be eltávolíthatatlanul beépített SIM chip segítségével tudja teljesíteni.
  • Választhat-e Ön a mobil szolgáltatók közül?
    Mivel a SIM chip az AEE-be kerül beépítésre és a Szolgáltató tulajdonát képezi, ezért csak az a Szolgáltató tudja nyújtani a szolgáltatást, amelyiknek a SIM chip-je beépítésre került. Ön a pénztárgép kiválasztásával Szolgáltatót is választ egyben, de a Rendeletben meghatározott műszaki paraméterek és előírások szerint az Ön pénztárgépe bármelyik magyarországi mobil hálózatra automatikusan fel tud kapcsolódni, így az adatszolgáltatási kötelezettség teljesíthető.
  • Mennyibe kerül a havi előfizetési díj?
    A nemzetgazdasági miniszter 74/2013. (XII. 30.) rendelete alapján a nem számítógép alapú pénztárgépek adatforgalmi havidíja 1500 Ft+Áfa, míg a számítógép alapú pénztárgépek adatforgalmi havidíja 2500 Ft+Áfa. A fizetendő havidíjak nem függenek az adott hónapban forgalmazott adatmennyiségtől.
  • Hogyan kell távközlési szerződést kötni a Datron Távközlési Zrt.-vel?
    Javasoljuk, hogy az online szerződéskötési módot válassza, ugyanis a pénztárgép üzembe helyezését követő 7 napon belül meg kell kötnie az Előfizetői szerződést, ellenkező esetben a pénztárgép üzemképtelenné válik és Ön nem tud eleget tenni a rendeletben meghatározott adatszolgáltatási kötelezettségének. A szerződéskötés során munkatársaink ellenőrzik az Ön által megadásra kerülő adatokat, majd a rendszer automatikusan bekapcsolja a szolgáltatást. Az Előfizetői szerződést online adatrögzítés esetében elektronikusan, azaz emailben küldjük ki az Ön részére, melyet kinyomtatva, aláírva és a további szükséges dokumentumokkal együtt kérünk visszapostázni részünkre. Az előfizetői jogviszony az online pénztárgép megszemélyesítésének időpontjától kezdve jön létre. Amennyiben nem tudja az előfizetői szerződést e módszer szerint megkötni, akkor kérésére az ügyfélszolgálatunk postázza ki Önnek a szerződést, amelyet aláírva postai úton kell visszaküldenie részünkre.
  • Hogyan érheti el a Datron Távközlési Zrt. ügyfélszolgálatát?
    Előfizetőink kiszolgálása érdekében elsősorban a telefonos és internetes kapcsolati pontokat készítjük fel az ügyfélszolgálati munkák elvégzésére. Email-ben és weboldalunkon keresztül a nap 24 órájában elérheti munkatársainkat, telefonon pedig munkaidőben állunk a rendelkezésükre. Ügyfélszolgálati rendszereinket úgy építettük fel, hogy a minimálisra csökkentsük a személyes kapcsolathoz szükséges feltételeket, minden olyan folyamatot automatizáltunk, amely a szolgáltatás igénybevételét megkönnyíti az Ön számára. A szolgáltatás speciális és országos igénybevételi módja miatt személyes ügyintézésre csak kivételes esetekben van mód.
  • Honnan tudhatja Ön, hogy a pénztárgépe online adatkapcsolata rendben működik?
    A pénztárgépébe vagy az adóügyi nyomtatójába épített AEE három, különböző színű jelzőfénnyel jelzi a funkciók működési állapotát. Az adatátvitel működőképességét a folyamatosan világító sárga fény jelzi. Ha a sárga fényt villogni látja, akkor adatátviteli problémája van és a Datron Távközlési Zrt. telefonszámán vagy email címén jelentheti be a hibát.
  • Kell -e aggódnia, hogy az országhatár közelében működő pénztárgépek esetleg a szomszédos ország mobilhálózatára kapcsolódnak, jelentős többlet költséget okozva?
    A Datron Távközlési Zrt. szolgáltatása kizárja a szomszédos országok hálózataira való kapcsolódást.
  • Mit kell tennie, ha a pénztárgépe nem képes mobilhálózatra kapcsolódni, mert nincs mobilhálózati lefedettség. (pl. vastag, vasbeton falú épületben vagy pincehelyiségben van az üzlete)?
    A rendelet előírja, hogy az AEE-n lennie kell külső antenna csatlakoztatási lehetőségnek is. Ide lehet csatlakoztatni olyan ún. nagy nyereségű antennát, amivel szinte biztosan meg tudja oldani a problémát. Ha ez sem segít, akkor a rendeletben előírt módon kaphat egyedi felmentést, melyet a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság vizsgálata alapján ad ki a NAV.