Gyakran Ismételt Kérdések

Miért kell lecserélni a pénztárgépet?

A pénztárgépek és taxaméterek műszaki követelményeiről, a nyugtakibocsátásra szolgáló pénztárgépek és taxaméterek forgalmazásáról, használatáról és szervizeléséről, valamint a pénztárgéppel rögzített adatok adóhatóság felé történő szolgáltatásáról szóló 48/2013. (XI. 15.) és a 74/2013. (XII. 30.) számú NGM rendelet szerint a régi pénztárgépeket a rendeletben megadott módon és határidőig ki kell cserélni az új típusú, online adatkapcsolatot biztosító pénztárgépre.

A meglévő pénztárgépet alkalmassá lehet tenni a rendeletben előírt feltételek teljesítéséhez?

A régi pénztárgépek nem alkalmasak a rendeletben előírt működés biztosítására, javasoljuk érdeklődjön annál a forgalmazónál, amelytől a meglévő pénztárgépét vásárolta.

Hol és milyen pénztárgépet vásárolhat, amely megfelel a rendeletnek?

Pénztárgépet a pénztárgép forgalmazóknál vásárolhat. A Rendeletnek megfelelő pénztárgépekre a forgalomba hozatali engedélyeket a Magyar Kereskedelmi Engedélyezési Hivatal (MKEH) adja ki. A következő weboldalról http://mkeh.gov.hu/hivatal/kozerdeku_adatok_2013 /tevekenysegre_mukodesre_vonatkozo_adatok/ nyilvantartasok töltheti le a legfrissebb típus engedéllyel rendelkező pénztárgépek és azok gyártóinak listáját

Mi a különbség a kiskassza és a PC-alapú pénztárgép között?

A nem számítógép alapú pénztárgépeket (kiskasszákat) általában a kis forgalmú üzletekben használják, csak a szükséges alapfunkciókkal rendelkeznek. A számítógép alapú pénztárgépek már több szolgáltatással is segítik az üzletmenetet, pl. raktárkészlet gazdálkodás, statisztikai jelentések elkészítése, stb.

A Datron Távközlési Zrt. is forgalmaz pénztárgépet? Melyiket ajánlják?

A Datron Távközlési Zrt. nem foglalkozik pénztárgépek gyártásával és forgalmazásával, csak az AEE és pénztárgép gyártókkal és a pénztárgép üzembentartójával, azaz az előfizetővel áll szerződésben.

Miért kell a pénztárgépbe adatkapcsolat?

A nemzetgazdasági miniszter 48/2013. (XI. 15.) és a 74/2013. (XII. 30.) számú NGM rendeletében meghatározottak szerint a pénztárgépben keletkezett adatokat az adóhatóság felé továbbítani kell és ehhez az online kapcsolathoz mobil adatkommunikációs megoldás szükséges.

Mi az az AEE?

A pénztárgépben keletkezett adatokat a régi fekete dobozt felváltó, de annál bonyolultabb funkciókat is ellátó ún. AEE (Adóügyi Ellenőrző Egység) tárolja és továbbítja. Az AEE, illetve az abba épített SIM chip biztosítja az adattovábbítás lehetőséget.

Mi az a SIM chip?

SIM chip, egy elektronikai alkatrész a funkciója pedig megegyezik a mobil telefonokban használt SIM kártyával, de ezt az alkatrészt fixen beépítik az AEE áramköreibe. Mivel az AEE bonthatatlan kivitelben kerül a pénztárgépbe, ezért a SIM chip nem cserélhető, tehát az AEE szerves és elválaszthatatlan részét képezi.

Miért kell Előfizetői szerződést kötni?

A rendeletekben meghatározott online adatszolgáltatás biztosítása érdekében a pénztárgép üzembentartójának Előfizetői szerződést kell kötni a Szolgáltatóval.

Van már a mobil telefonomon adatszolgáltatás, miért nem használható azt?

A rendelet szerint az adatátvitelt biztosító SIM chip-et az AEE tartalmazza, amely önálló, bonthatatlan egység, így csak azt lehet és tudja használni a pénztárgépben.

Használható-e bármilyen más internet kapcsolat a kötelező adatszolgáltatás teljesítéséhez?

Nem. A rendelet kötelező jelleggel írja elő a mobil hálózatokon keresztüli, titkosított adatcsatorna használatát. Ezt a kötelezettségét csak az AEE-be eltávolíthatatlanul beépített SIM chip segítségével tudja teljesíteni.

Választhat-e Ön a mobil szolgáltatók közül?

Mivel a SIM chip az AEE-be kerül beépítésre és a Szolgáltató tulajdonát képezi, ezért csak az a Szolgáltató tudja nyújtani a szolgáltatást, amelyiknek a SIM chip-je beépítésre került. Ön a pénztárgép kiválasztásával Szolgáltatót is választ egyben, de a Rendeletben meghatározott műszaki paraméterek és előírások szerint az Ön pénztárgépe bármelyik magyarországi mobil hálózatra automatikusan fel tud kapcsolódni, így az adatszolgáltatási kötelezettség teljesíthető.

Mennyibe kerül a havi előfizetési díj?

A nemzetgazdasági miniszter 74/2013. (XII. 30.) rendelete alapján a nem számítógép alapú pénztárgépek adatforgalmi havidíja 1500 Ft+Áfa, míg a számítógép alapú pénztárgépek adatforgalmi havidíja 2500 Ft+Áfa. A fizetendő havidíjak nem függenek az adott hónapban forgalmazott adatmennyiségtől.

Hogyan kell távközlési szerződést kötni a Datron Távközlési Zrt.-vel?

Javasoljuk, hogy az online szerződéskötési módot válassza, ugyanis a pénztárgép üzembe helyezését követő 7 napon belül meg kell kötnie az Előfizetői szerződést, ellenkező esetben a pénztárgép üzemképtelenné válik és Ön nem tud eleget tenni a rendeletben meghatározott adatszolgáltatási kötelezettségének. A szerződéskötés során munkatársaink ellenőrzik az Ön által megadásra kerülő adatokat, majd a rendszer automatikusan bekapcsolja a szolgáltatást. Az Előfizetői szerződést online adatrögzítés esetében elektronikusan, azaz emailben küldjük ki az Ön részére, melyet kinyomtatva, aláírva és a további szükséges dokumentumokkal együtt kérünk visszapostázni részünkre. Az előfizetői jogviszony az online pénztárgép megszemélyesítésének időpontjától kezdve jön létre. Amennyiben nem tudja az előfizetői szerződést e módszer szerint megkötni, akkor kérésére az ügyfélszolgálatunk postázza ki Önnek a szerződést, amelyet aláírva postai úton kell visszaküldenie részünkre.

Hogyan érheti el a Datron Távközlési Zrt. ügyfélszolgálatát?

Előfizetőink kiszolgálása érdekében elsősorban a telefonos és internetes kapcsolati pontokat készítjük fel az ügyfélszolgálati munkák elvégzésére. Email-ben és weboldalunkon keresztül a nap 24 órájában elérheti munkatársainkat, telefonon pedig munkaidőben állunk a rendelkezésükre. Ügyfélszolgálati rendszereinket úgy építettük fel, hogy a minimálisra csökkentsük a személyes kapcsolathoz szükséges feltételeket, minden olyan folyamatot automatizáltunk, amely a szolgáltatás igénybevételét megkönnyíti az Ön számára. A szolgáltatás speciális és országos igénybevételi módja miatt személyes ügyintézésre csak kivételes esetekben van mód.

Honnan tudhatja Ön, hogy a pénztárgépe online adatkapcsolata rendben működik?

A pénztárgépébe vagy az adóügyi nyomtatójába épített AEE három, különböző színű jelzőfénnyel jelzi a funkciók működési állapotát. Az adatátvitel működőképességét a folyamatosan világító sárga fény jelzi. Ha a sárga fényt villogni látja, akkor adatátviteli problémája van és a Datron Távközlési Zrt. telefonszámán vagy email címén jelentheti be a hibát.

Kell -e aggódnia, hogy az országhatár közelében működő pénztárgépek esetleg a szomszédos ország mobilhálózatára kapcsolódnak, jelentős többlet költséget okozva?

A Datron Távközlési Zrt. szolgáltatása kizárja a szomszédos országok hálózataira való kapcsolódást.

Mit kell tennie, ha a pénztárgépe nem képes mobilhálózatra kapcsolódni, mert nincs mobilhálózati lefedettség. (pl. vastag, vasbeton falú épületben vagy pincehelyiségben van az üzlete)?

A rendelet előírja, hogy az AEE-n lennie kell külső antenna csatlakoztatási lehetőségnek is. Ide lehet csatlakoztatni olyan ún. nagy nyereségű antennát, amivel szinte biztosan meg tudja oldani a problémát. Ha ez sem segít, akkor a rendeletben előírt módon kaphat egyedi felmentést, melyet a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság vizsgálata alapján ad ki a NAV.